06-52314686

info@wonderwoordenwinkel.nl

Wat te doen met een klas die constant door elkaar (en jou…) heen praat?

Iedereen die wel eens voor een groep kinderen staat zal zich bovenstaande vraag op een bepaald moment hebben gesteld. Het was dan ook het eerste onderwerp wat een leerkracht voorstelde, toen we aangaven dat we blogs gingen schrijven met onder andere tips voor leerkrachten. (Nog bedankt voor deze suggestie, Lonneke;) Het is zo herkenbaar… Wat de situatie lastig maakt is dat je niet één kind kan aanspreken op zijn gedrag. Het gaat om groepsdynamisch gedrag, waarin de kinderen op elkaar gaan reageren. Door elkaar heen praten leidt vaak tot irritatie, wat vaak niet bijdraagt tot een goede stemming in de klas en vooral niet van die van jou als leerkracht.

De meest slimme aanpak van dit probleem die wij kennen komt uit een boek waar wij enorm fan van zijn: ‘How to talk so kids can learn’. Een aanrader voor leerkrachten en ouders. Voor als je je minder comfortabel in het Engels voelt: hun opvoedboek (al gaat dat wat minder over schoolsituaties) ‘How2talk2kids’ is ook in het Nederlands vertaald en is via verschillende internetwinkels gemakkelijk te bestellen.

De schrijvers benadrukken dat het belangrijk is dat kinderen de ruimte krijgen om hun gevoelens te uiten en dat jij als volwassenen dat ook doet (voelen jullie de link met de WonderWoorden al?). Een tweede uitgangspunt is dat kinderen vaardigheden moeten leren om zelf problemen op te lossen, en dat je ze het vertrouwen geeft dat ze dat ook echt kunnen (2e link met de Wonderwoorden…). In een klassensituatie waar herhaaldelijk storend gedrag voorkomt stellen zij de volgende stappen voor:

 

1) Luister naar de gevoelens en behoeftes van je leerlingen rondom het probleem

In dit geval door elkaar heen praten. Neem hier de tijd voor.

2) Vat hun perspectief samen.

3) Geef aan wat jouw gevoelens zijn en wat jij zelf nodig hebt.

Doe dit zo kort en concreet mogelijk. Bedenk van tevoren hoe je dit in een paar zinnen kan verwoorden.Brainstorm met de klas over mogelijke oplossingen.

4) Schrijf alle ideeën op (zonder te evalueren!).

Het is belangrijk dat je je hierin neutraal opstelt en niet meteen verbaal of non-verbaal commentaar te levert op een idee, of de lijst te evalueert. Noteer gewoon wat de kinderen voorstellen.

5) Kies samen welke ideeën je wilt gebruiken en hoe je die het beste in praktijk kan brengen.

 

Mocht het probleem terug komen, verlies de moed niet meteen en probeer de kinderen niet te verwijten dat ze hun eigen plan niet uitvoeren. Daarmee krijgt deze manier van werken een vervelende nasmaak voor de kinderen. Probeer liever nog een groepsgesprek in te plannen waarbij je bespreekt waar het misgaat en hoe jullie het op kunnen lossen.

Eigenlijk lijkt deze aanpak heel veel op de door ons gebruikte zij-aan-zij methode, maar dan met de hele klas.

Net als bij de zij-aan-zij moet je voor deze vorm wel echt even de tijd nemen. Doe dit dus niet voor ieder wissewasje, maar voor problemen die al langer spelen en jou en de klas veel te veel energie kosten.

In onze ervaring is het veel prettiger om terug te kunnen komen op afspraken die je gezamenlijk gemaakt hebt dan op ‘jouw regels’.

En áls het dan goed gaat de volgende keer… dan prijs je je kinderen natuurlijk de hemel in, dikke kans dat je enorm trots op ze bent.