Hoe vaak heb je al niet gedacht: ik moet nodig aan de slag met veiligheid in mijn klas, maar waar haal ik de tijd vandaan? Met de lesvoorbeelden op deze pagina kun je vandaag nog aan de slag. Met de oefeningen ben je 1 tot 10 minuten bezig. Wat houdt je nu nog tegen?
Ademhalen is de beste manier om kinderen te helpen bij stress, spanning, of zelfs om ze te laten pauzeren bij problematisch gedrag. Via deze vormen maak je het nemen van een diepe ademhaling speelser, leuker en makkelijker om ze te helpen herinneren.
Toetsen kunnen veel stress creëren bij kinderen. Door van tevoren een brief aan ze te schrijven kun je ze aanmoedigen en een belangrijke les meegeven. Namelijk dat ze zoveel meer zijn dan de uitslag van deze test.
Laat kinderen terugkijken en evalueren hoe ze iets hebben ervaren. Het leert kinderen reflecteren en geeft jou als leerkracht hele waardevolle informatie.
Vraag je leerlingen of ze met hun duim aangeven hoe het met ze gaat. Zo zie je in één oogopslag hoe je leerlingen erbij zitten.
Door een langzaamheidsrace worden de kinderen geprikkeld met aandacht en dus zo langzaam mogelijk naar de overkant te verplaatsen.
Dankbaarheid is niet alleen een gevoel dat je overkomt. Het is ook een gevoel dat je op kan zoeken en zelfs kan trainen!
Je kunt jezelf, of de kinderen in je klas niet ‘blij maken’. Maar jullie kunnen wel samen dingen doen waar je blij van wordt.
Als kinderen de vier basisemoties kennen en snappen hebben ze de taal om al hun gevoelens te kunnen verwoorden en te uiten.
Via een geleide fantasie maken de kinderen contact met hoe het voelt om iets aardigs te doen voor iemand anders.
Waar je rustig van wordt is heel persoonlijk. Waar de één zen wordt een moeilijke puzzel krijgt iemand anders daar juist dikke stress van. In deze les gaan de kinderen op zoek naar wat voor hen het fijnste werkt.