Onze Programma’s

Er zijn programma’s die wij als trainers aanbieden in de klas zoals het Ballonprogramma en de Goedmaakcoaches. Maar bij Taal Onthaal en Wonderwoorden 2.0 trainen we leerkrachten om de tools zelf aan kinderen aan te leren. Dat vraagt iets meer investering van leerkrachten, maar het zorgt er ook voor dat zij het programma zelf meerjarig kunnen uitvoeren op school.

Als aanvulling op een programma is er coaching mogelijk voor leerkrachten die met een situatie op sociaal emotioneel vlak extra ondersteuning willen.

Zit wat je zoekt er niet bij? We kunnen ook lessen op maat ontwikkelen voor specifieke situaties in een klas. Of startweeklessen die inzoomen op wat bij jullie op school op dat moment belangrijk is. Zoals het vormgeven van klassenafspraken, elkaar beter leren kennen of empathie kunnen voelen voor elkaar.

Leerkracht groep 3

‘Dat kinderen, leerkrachten, BSO, overblijfouders in een conflict dezelfde taal spreken. Dat vind ik vooral een meerwaarde. Ook dat kinderen leren om eerst bij zichzelf te kijken en dat ze leren naar hun gevoel te luisteren.’

De Ballon

Bij de WonderWoordenWinkel zeggen we dat je gevoelens die je nergens kwijt kan in een denkbeeldige gevoelsballon stopt. Als je ballon te vol wordt beginnen de problemen en ga je lekken door jezelf of een ander pijn doen (bijvoorbeeld schelden, buitensluiten, ruzie maken etc). We leren kinderen hoe ze bij zichzelf en een ander kunnen herkennen dat hun ballon vol is, en hoe ze vervolgens i.p.v. te lekken, op een gezonde manier hun ballon kunnen laten leeglopen en hoe ze elkaar daarbij kunnen helpen.

Opzet van het Ballonprogramma:

  1. Training voor alle groepen in de klas; 30 minuten bij de kleuters, 45 minuten voor groep 3 t/m 8
  2. Leerkracht-bijeenkomst van 2,5 uur
  3. Ouderbijeenkomst van 2 uur

Kind onderbouw

‘Als je een beetje boos wordt heb je een ballon in je buik. Als die vol wordt, dan gaat ie lekken. Ik heb sorry leren zeggen, het spijt me, en dan wordt mijn ballon leger. Sommige kinderen in de klas hebben een volle ballon, dan doen ze allemaal stoute dingen.’

Taal Onthaal

Het Ballonprogramma voor nieuwkomerskinderen

Zo veel voelen en zo weinig woorden. Een nieuw land, een nieuwe taal, een nieuwe klas, een nieuw leven. Een oud leven in een rugzak, soms letterlijk en zeker figuurlijk.

Kinderen leren niet alleen de taal om deze gevoelens te verwoorden maar ook wat hen helpt om zich beter te voelen. De woordenschatlessen die kinderen nodig hebben om hun gevoelens te verwoorden kunnen worden ingepast in de standaard taallessen. De woorden zijn kant en klaar uitgewerkt volgens de didactiek van de viertakt in scripts en met posters. Voor kinderen als leerkrachten makkelijk om de woorden meteen in functionele en betekenisvolle situaties toe te passen.

Opzet van het Taal Onthaal-programma:

  1. Leerkracht-bijeenkomst van 2 dagdelen
  2. Uitgewerkte lessen met bijbehorende materialen, die door de leerkracht aangeboden kan worden in de klas.
  3. Coaching individuele leerkrachten of team.

Ervaar zelf hoe jouw kinderen op het materiaal reageren. Klik hier een gratis proefles.

Leerkracht nieuwkomers-klas

‘Het inchecken geeft de kinderen rust en de leerkracht inzicht in de gemoedstoestand van de kinderen. Doordat je het gevoel benoemt zakt het gevoel. Het inchecken geeft ruimte aan je gevoel. De kinderen zijn erg enthousiast en zijn betrokken tijdens de lessen. Je wordt als leerkracht goed begeleid en de Wonderwoordenwinkel denkt goed mee. De ik-boodschap zorgt ervoor dat de kinderen vanuit hun eigen gevoel kunnen spreken, en daardoor meteen rustiger worden.’

Wonderwoordentraining voor leerkrachten

Leerkrachten krijgen een training om de Wonderwoorden tools zelf aan te leren en te oefenen in de klas. Tools waarmee de kinderen leren hun gevoelens op zo’n manier te communiceren dat er geen ruzie ontstaat, maar onderlinge problemen worden opgelost. Zo ontstaat er een gemeenschappelijke taal waarmee de kinderen meer begrip voor elkaars gevoelens en behoeftes kunnen ontwikkelen. 

In de sessies in de klas worden o.a. de volgende tools aan de kinderen geleerd:

  • De check-in: Een simpele vorm waarmee de kinderen bij zichzelf kunnen nagaan hoe ze zich voelen en wat ze nodig hebben.  
  • De ik-boodschap: Met een ik-boodschap geef je respectvol aan wat je niet prettig vindt van een ander, zonder (ongewild) een conflict te starten.
  • Pauze en haal-adem: Een aantal speelse stressverlagende ademhalingstechnieken (zoals de draak- of Spiderman-ademhaling).
  • De alarmbel: In een onveilige situatie gaan we in vecht-vlucht-bevries-modus, die ons zelden helpt. Kinderen leren hoe dit werkt en wat ze kunnen doen om de alarmbel in hun brein weer tot rust te brengen.

Ouder

‘Ik vind het goed dat de school de WonderWoordenWinkel heeft ingeschakeld. Kinderen leren, met hulp van de leerkracht, voor zichzelf op te komen.’

Goedmaakcoaches

Kinderen in de bovenbouw worden opgeleid tot Goedmaakcoaches, die met behulp van het Vredespad andere kinderen leren hun problemen zelf op te lossen. We gaan een conflict niet uit de weg maar we leren het samen bijleggen.

Opzet van het Goedmaakcoaches programma:

  1. Selectie Goedmaakcoaches
  2. Drie trainingen voor Goedmaakcoaches
  3. Training voor alle klassen 30 min per klas
  4. Evt. bijeenkomst overblijfouders
  5. Leerkrachtbijeenkomst 1 uur

W. van Ing (leerkracht en intern begeleider)

‘Zonder die WonderWoorden duurde het oplossen van een incident veel langer. Je geeft kinderen zelf de verantwoording om incidenten zelf op te kunnen lossen. De lessen zijn inhoudelijk en stap voor stap beschreven. Woordenschat volgens de viertakt en sociaal emotionele vorming in één les werkt zo fijn! Dat zowel groep 1 en groep 8 weten waar het over gaat en dezelfde taal spreken is top!’