06-52314686

info@wonderwoordenwinkel.nl

In 1 minuut weten hoe het gaat met de kinderen in je klas

Vraag je leerlingen of ze met hun duim aangeven hoe het met ze gaat. Zo zie je in één oogopslag hoe je leerlingen erbij zitten.

Les:

Deze simpele vorm van een check-in is fijn om in te zetten na een vakantie, of weekend, of gewoon aan het begin van de dag. Vraag de kinderen met hun duim aan te geven hoe het met ze is. Duim omhoog betekent ‘top’. Duim omlaag betekent ‘niet zo goed’. Duim in het midden betekent ‘half-half’ of ‘er zijn dingen aan de hand die niet fijn zijn’.  

Daarmee kun je in één oogopslag zien hoe het is met de sociaal-emotionele gesteldheid van je leerlingen.

Als er kinderen zijn die hun duim niet omhoog steken, zorg dat je iedereen bedankt voor hun eerlijkheid,  zonder dat je ze bij hun naam noemt. Deze oefening heeft pas meerwaarde als de kinderen zich veilig genoeg voelen om eerlijk te antwoorden. Want door je je duim niet omhoog te steken stel je je kwetsbaar op. Deze werkvorm werkt dan ook bij de gratie dat de kinderen met wie het niet goed gaat daar niet iets over hoeven te zeggen. Anders wordt het veel te spannend om daar eerlijk over te zijn.  

Wat wel heel goed kan werken is om op een later moment bij de leerlingen in te checken die hun duim omlaag hadden: ‘Ik zag dat je niet zo’n leuk weekend had gehad. Is er iets gebeurd dat je me wil vertellen? Of is er iets dat ik voor je kan doen om te zorgen dat je je wat beter voelt?’