06-52314686

info@wonderwoordenwinkel.nl

Dankbaarheid-les

Dankbaarheid is niet alleen een gevoel dat je overkomt. Het is ook een gevoel dat je op kan zoeken en zelfs kan trainen!

‘Dankbaarheid’ lijkt één van de toverwoorden van deze tijd. Mensen houden dankbaarheids-dagboeken bij, of doen een challenge waarbij ze dagelijks een aantal dingen noteren waarvoor ze dankbaar zijn. Maar het is niet voor niets een toverwoord. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat er een direct verband is tussen dankbaarheid en geluk, maar zelfs ook met onze gezondheid. Hieronder wat simpele activiteiten waarmee je het in de klas met je kinderen (of thuis;) over dankbaarheid kan hebben.

Les:

Bespreek het concept ‘dankbaarheid’ met je leerlingen. Hoe ervaren zij dat, wanneer voelen ze het, etc.

Leid de kinderen door de stappen van een korte dankbaarheidsmeditatie:

– Laat kinderen hun ogen dicht doen of naar een punt voor zich op hun tafel kijken.

– Vraag de kinderen of ze kunnen voelen waar hun ademhaling in hun lijf beweegt

– Denk aan iets of iemand waarvoor je dankbaar bent. Kun je hier een plaatje in je hoofd van maken?

– Geniet van het gevoel dat je hiervan krijgt. Waar voel je dat in je lijf? Hoe voelt dat?

– Laat ze hun ogen weer open doen en bespreek evt. na. 

Variaties:

  • – Bespreek met de kinderen het verschil tussen oprechte dankbaarheid die vaak spontaan opkomt en we echt kunnen voelen en de dankbaarheid die kinderen vaak opgelegd krijgen door volwassenen als onderdeel van een socialisatie-process ‘zeg dankjewel!’
  • – Brainstorm met je leerlingen over de dingen waar ze zich echt dankbaar voor voelen. Daag de kinderen evt uit om de mensen over wie ze het hebben te vertellen waar ze dankbaar voor zijn.
  • – Vraag hoe ze zich voelen als ze het over dankbaarheid hebben.